Mosques in Islamic Architecture in Egypt

AL - Aqmar Mosque

"Gray Mosque"

 

Comment

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pictures

 

Links

AL- Aqmar Mosque
   
Construction Date 1125 (519 A.H.)
Construction Era Fatimid era
Constructor Name Ma'mun al-Bata'ihi
Building Type Mosque
Real Statues  
Historical Lieu  
Monument Address  
   
 

Al-Aqmar literally means "the moon lit". Its founder, Ma'mun al-Bata'ihi was the grand vizier to the Fatimid Caliph and thus obtained a special dispensation to locate his mosque adjacent to the northeast side of the eastern Fatimid palace that was completely demolished in 1171.

The right side of the facade was long hidden behind a façade of contemporary construction. The last restoration work of the Bohara Indian sect in the eighties has unveiled the hidden part and returned the facade to its original balanced proportions.
Since the founder was a Vizier, and not a Caliph, the mosque is of lesser magnitude than that of say, al-Hakim or al-Azhar.
Of architectural interest, a carved stone facade first appears in Cairo on the al-Aqmar mosque. Shell motifs, interlaced epigraphic roundels and lanterns are the three main decorative themes of the facade.

The roundels and niches on the facade give homage to Caliph Ali and Prophet Muhammad in interlaced calligraphy. The epigraphy that tops the facade is Quranic from the Surrat al-Nur. Surprisingly, the elaborate exterior is not asnwered by the interior, which is monastic and austere. The minaret is not original to the mosque but was added later and is a poor example compared with that of Qalawun or al-Nasir Muhammad or Barquq just a few meters down the street.


Within a brass and copper merchant's district one finds the El-Aqmar, or Gray Mosque, built in 1125. It is one of the few surviving examples of Fatimid architecture. The interior is almost original, though the minaret is not. Its name, meaning moonlit, is derived from the pale stone used in its construction. The Fatimids, intending a long rule, abandoned the earlier use of brick and stucco in favor of stone. Hence, the structure is innovative as one of the first to employ a stone facade, and the stalactite decorations in recesses on either side of the entrance are the earliest examples of this popular style which would be used extensively by the later Mamelukes. Above the entrance there is a typical Fatimid keel-arch with niche ribbing, also used here for the first time, with a very fine medallion set into the niche. Again, we find the typical structure such that the exterior facade aligns with that of its physical world, while the interior reflects the religious world, using wall thickness to align the qibla wall with the direction of Mecca.


نبذة عن الجامع من كتاب:
القيمة الجمالية فى العمارة الإسلامية
 بقلم الدكتور ثروت عكاشة

أنشأ هذا الجامع الآمر بأحكام الله سابع الخلفاء الفاطميين فى عام 1125م.

بناء هذا الجامع بخصائص فنية كانت لها أكبر الأثر فى فنون العمارة فى العصر المملوكى الذى تلاه مباشرة.

هو المسجد الوحيد الذى بقيت واجهته سليمة بما حوت من زخارف وتزويقات وكذلك الإضافات الهندسية التى حتمتها المطالب الدينية.

أقيم المسجد على شكل صحن مربع مكشوف تحيط به أربعة أروقة متعامدة المحاور.

يقوم كل رواق على أعمدة من الرخام باستثناء اركان الصحن الأربعة فإن عقودها تقوم على بدنات مربعة الشكل.

العقود كلها محدبة، ولم يسبق أن شوهدت هذه العقود المحدبة فى العمارة الإسلامية من قبل، إلا فى قبة الشيخ يونس التى بناها قائد الجيوش بدر الجمالى.

زينت واجهات هذه العقود المطلة على الصحن بكتابة كوفية جميلة.

تغطى ثلاثة أروقة قباب صغيرة قليلة العمق، أما رواق القبلة الرابع فهو أكبر منها جميعا وسقفه مستو.

تبنى معظم المساجد والجوامع على شكل مربع أو مستطيل، ولذلك يضطر المصمم أن يبنى الجامع دون أن يكون مواز للطريق، ولكن فى هذا الجامع راعى المهندس هذه النقطة، فاستخدم حيلة معمارية جعل بها واجهة المسجد موازية للطريق هى دركاة المدخل التى شغل بها الفراغ القائم بينها وبين مربع المسجد، فأقام سلم المئذنة وغرفتين يتم الدخول إليهما من داخل المسجد.

وترتب على ذلك أن ظهرت لأول مرة فى فن العمارة الإسلامية فكرة التوفيق بين واجهة العمارة وموازاتها للطريق، التى صارت تراعى فى المدارس والمساجد التى أنشئت فى ذلك العصر.

هذا المسجد هو المسجد الفاطمى الوحيد الذى لم تندثر واجهته فحفظت لنا زخارف العصر الفاطمى بطرزه الفنية البديعة.

زوق عقد الباب الذى يرتكز على عتب مزرر بقطع من الرخام الأسود والأبيض المنقوش جوانبها على شكل تفريعات دائرية.

حلى العقد من داخله بأضلاع تسير متوازية من أسفل ثم تنتشر انتشار الشعاع من طبق مستدير كتب داخله اسم محمد وعلى الخط الكوفى المفرغ تحيط بيهما دائرة أخرى مزخرفة.

يوجد على جانبى الباب يمينه ويساره أربع حطات من المقرنصات داخل إطار زخرفى، يعلوها تجويفان صغيران محمولان على عمد ملتصقة.


http://www.aucegypt.edu/walking_tours/
http://www.touregypt.net/aqmarm.htm
Akmar Mosques Houses Islamic Arch Cairo Artists Historic Home